קשרים בין הפונקציה \(f(x)\) לבין פונקציית השורש הריבועי \(\sqrt{f(x)}\) - חלק א'

מדרגה 2

לפניכם 2 גרפים של פונקציות \(h_n{(x)}\). 

\(h_1{(x)}\)

\(h_2{(x)}\)

תחום הגדרה: כל \(x\)

נקודות חיתוך עם הצירים: \((0,-4)\) , \((2,0)\) , \((-2,0)\)

נקודת מינימום: \((0,-4)\)

תחום הגדרה: כל \(x\)

נקודות חיתוך עם הצירים: \((0,3)\) , \((-1.2,0)\)

נקודות קיצון: מקסימום \((-0.2,3.1)\) מינימום \((1.5,0.4)\)

סעיף א

לכל אחד מהגרפים של \(h_n{(x)}\), סרטטו באותה מערכת צירים, את גרף הפונקציה \(\sqrt{h_n{(x)}}\).

שימו לב גם למצב ההדדי בין הפונקציות \(h_n{(x)}\) ו- \(\sqrt{h_n{(x)}}\)

תוכלו לסרטט ולבדוק תשובותיכם בעזרת היישומון המצורף.

סעיף ב

נתונה פונקציה \(f{(x)}\) כלשהי.

ענו על השאלות הבאות, בכל סעיף נמקו תשובתכם:

  1. באילו מקרים יש לפונקציה \(\sqrt{f(x)}\) נקודות קצה?
    מה ניתן לומר עליהן?
  2. מה צריכים להיות שיעורי \(f(x)\) כדי שלמשוואה \(f(x)=\sqrt{f(x)}\) יהיו פתרונות?
    שימו לב למקרים שונים והתייחסו לכל האפשרויות.
  3. מהו סדר הגודל (מי קטן, מי גדול) בין שבר חיובי קטן מ-1 לשורש של אותו מספר?
  4. מהו סדר הגודל בין מספר גדול מ-1 לבין השורש של אותו מספר?

תוכלו להיעזר ביישומונים הדינאמיים המצורפים לבדיקת תשובותיכם.

  • אחרי שפתרתם את הבעיות במדרגה 2, פתרו את בעיית המטרה.
  • או, במידת הצורך, פתרו את הבעיות במדרגה 3.
  • מתוך מחסן הנקודות יש לגרור ולמקם לפחות שבע נקודות במקומות המתאימים להן.
  • יש להיעזר בעיפרון שבתפריט העליון, ולסרטט את גרף הפונקציה החדשה.
  • ניתן לבצע בדיקה רק לאחר מיקום של לפחות שבע נקודות.
  • כדי לעבור לפונקציה האחרת יש ללחוץ על שנה פונקציה, בכפתור הצהוב בתפריט שבתחתית היישומון.
  • במידת הצורך, ניתן להציג שיקוף של הנקודה האדומה על ידי בחירה של האפשרות המתאימה בתפריט שבתחתית היישומון: שיקוף בציר ה-\(x\) או בציר ה-\(y\).
  • למתיחת או כיווץ הצירים, יש לבחור בתפריט העליון את ארבעת החיצים ולגרור את העכבר על הציר המבוקש. בסיום, כדי להמשיך, יש לבחור בחץ בתפריט העליון.
  • כדי ל"נקות" את היישומון ולהתחיל מחדש יש ללחוץ על הכפתור אתחול או להיעזר בחיצי האתחול שבפינה הימנית העליונה.
  • ניתן להזיז את הפרבולה הזזה אופקית ואנכית בעזרת גרירת הנקודה הכתומה.
  • ניתן לשנות את הגרף הנתון על-ידי: שינוי הפרמטרים \(k\) , \(d\) , \(n\) בעזרת סרגלי הגרירה. (נסו תחילה להבין מהי המשמעות של כל אחד מהפרמטרים).
  • ניתן להזיז את הפרבולה הזזה אופקית ואנכית בעזרת גרירת הנקודה הורודה.
  • ניתן למתוח את הפרבולה ואף להפוך אותה בעזרת גרירת הנקודה הכחולה.