שטחים, תאלס ועוד במשולש וטרפז - למורה

חומר לימוד:

פתרון בעיות הוכחה בגיאומטריה

כיתה:

כיתה י' / כיתה י"א

מבנה המשימה:

בעיית מטרה אחת ושלוש מדרגות

ידע קודם:                     

  • משפט תאלס
  • דמיון משולשים
  • מציאת שטח משולשים

מטרות לימודיות:          

  • פיתוח חשיבה אסטרטגית
  • יכולת לחלק בעיה לתת-בעיות
  • תרגול בנושאים: דמיון משולשים, משפט תאלס, תיכון מחלק משולש לשני משולשים שווי שטח

משימת המטרה:

הוכחת שוויון שטחים בין משולשים. לצורך ההוכחה נדרש שימוש בדמיון משולשים, או משפט תאלס.

מדרגה 1:

שימוש במשפט תאלס ודמיון.

מדרגה 2:

הוכחת התכונה: נקודת המפגש של האלכסונים חוצה את המקביל לבסיסים העובר דרכה. לצורך הוכחה נדרש שימוש במשפט תאלס.

מדרגה 3:

שימוש במשפט תאלס במשולש.

שיטת הוראה:

בכיתה:

עבודה בזוגות. התלמידים מתקדמים ממשימה למדרגה ובין המדרגות בהתאם לרצונם או בהדרכת המורה.

לאחר פתרון הבעיות מומלץ לקיים דיון כיתתי.

שימוש ביישומונים:

אין

שיעורי בית:

סיום המשימה.

בעיית מטרה

במשולש ABCDE||BC.

הנקודה F היא מפגש הקטעים DC ו- BE.

הישר עליו מונחות הנקודות A ו- F חותך את הקטע DE בנקודה M ואת הצלע BC בנקודה N

הוכיחו:

SDMF=SEMF וגם SBFN=SCFN

  • במידת הצורך פתרו את הבעיות במדרגה 1.

מדרגה 1

במשולש ABCDE||BC.

הנקודה F היא מפגש הקטעים DC ו- BE

הישר עליו מונחות הנקודות A ו- F חותך את הקטע DE בנקודה M ואת הצלע BC בנקודה N

מצאו את כל המשולשים הדומים.

  • אחרי שפתרתם את הבעיות במדרגה 1, פתרו את בעיית המטרה.
  • או, במידת הצורך, פתרו את הבעיות במדרגה 2.

מדרגה 2

נתון טרפז BCED, BC||DE.

אלכסוני הטרפז נחתכים בנקודה F.

הקטע KL מקביל לבסיסים, עובר דרך נקודת החיתוך של האלכסונים וחותך את DB ו- EC בנקודות K ו- L בהתאמה.

הוכיחו: FL=KF

  • אחרי שפתרתם את הבעיות במדרגה 2, פתרו את בעיית המטרה.
  • או, במידת הצורך, פתרו את הבעיות במדרגה 3.

מדרגה 3

במשולש ABCDE||BC.

הנקודה F היא מפגש הקטעים DC ו- BE.

הישר עליו מונחות הנקודות A ו- F חותך את הקטע DE בנקודה M ואת הצלע BC בנקודה N

הוכיחו:

  1. DMBN=EMCN
     
  2. DMCN=EMBN
     
  3. הקטע AN הוא תיכון במשולש ABC.