שיקופים וערך מוחלט של פונקציה - חלק ד' - למורה

חומר לימוד:

שילובים בין הפעולות: שיקוף בציר \(x\), שיקוף בציר \(y\), ערך מוחלט של גרפים של פונקציות ללא אסימפטוטות – מתאימים לגרף של פולינום, והזזות ומתיחות של פונקציות כאלה. משימה זו היא משימת המשך למשימה "שיקופים וערך מוחלט של פונקציה – חלק א', חלק ב', וחלק ג' ".

כיתה:

כיתה י'

מבנה המשימה:

בעיית מטרה ושתי מדרגות. מצורף יישומון דינאמי בגיאוגברה.

ידע קודם:                     

סרטוט של הפונקציות: \(|f(x)|\) , \(f(-x)\) , \(-f(x)\), כאשר נתון הגרף של \(f(x)\), הזזות ומתיחות של גרפים של פונקציות ללא אסימפטוטות, כדוגמת פולינומים. 

מטרות לימודיות:          

שילוב בין פונקציות \(|f(x)|\) , \(f(-x)\) , \(-f(x)\), לבין הזזות ומתיחות של פונקציות אלו.

משימת המטרה:

בבעיית המטרה נתון גרף עם שתי נקודות קיצון ושתי נקודות חיתוך עם ציר ה- \(x\).
יש לסרטט גרף המתקבל כתוצאה משילוב של מספר פעולות כנ"ל.

מדרגה 1:

נתון גרף של פרבולה, יש לסרטט גרף המתקבל כתוצאה משילוב של מספר פעולות על גרף הפרבולה הנתונה.

מדרגה 2:

נתון גרף של פרבולה, יש לסרטט גרף המתקבל כתוצאה מפעולה אחת שמופעלת עליו. 

שיטת הוראה:

בכיתה:

התלמידים יעבדו (רצוי בזוגות) בהתאם למדרגה בה הם בוחרים או בהתאם להכוונת המורה. רצוי להיעזר ביישומונים המצורפים.

שימוש ביישומונים:

בכל בעיה, ובכל שלב השימוש ביישומונים הוא לצורך בדיקה, לאחר שתלמיד חשב על השאלה והגיע למסקנות הנידרשות. אם תלמיד טעה / או לא ידע, שימוש ביישומונים יכול לעזור לו, אבל חשוב שתלמיד יידע לנמק את תשובותיו לאחר שנעזר ביישומון.

יש להקדים לכל משימה הסבר מה נדרש במשימה, והסבר לגבי שימוש ביישומונים.

שיעורי בית:

סיום המשימה.

משימות מומלצות:

משימות מקדימות למשימה זו:

בעיית מטרה

נתון גרף הפונקציה \(f(x)\).

נקודות חיתוך עם הצירים: \((1,0)\) , \((0,-2)\) , \((-2,0)\)

נקודות קיצון: מקסימום \((1,0)\) מינימום \((-1,-4)\)

סרטטו בכל סעיף (א' – ג') סקיצה של פונקציה \(g(x)\), כנדרש.

תוכלו לסרטט ולבדוק תשובותיכם בעזרת היישומון המצורף. 

  1. סרטטו את גרף הפונקציה: \(g{(x)}=-8-2f(x)\)
  2. סרטטו את גרף הפונקציה: \(g{(x)}=f(-x)-2\)
  3. סרטטו את גרף הפונקציה: \(g{(x)}=|f(x)-4|\)
  • במידת הצורך פתרו את הבעיות במדרגה 1.
  • יש לבחור בתחתית היישומון את הפעולה המבוקשת (\(f(x)\) או \(|f(x)|\)) וכן להתאים את הביטוי \(y(x)=a\cdot{f(bx+c)}+d\), המופיע בתחתית היישומון, בעזרת שינוי הערכים בסרגלי הגרירה.
  • מתוך מחסן הנקודות יש לגרור ולמקם לפחות שבע נקודות במקומות המתאימים להן.
  • יש להיעזר בעיפרון שבתפריט העליון, ולסרטט את גרף הפונקציה החדשה.
  • ניתן לבצע בדיקה רק לאחר מיקום של לפחות שבע נקודות.
  • למתיחת או כיווץ הצירים, יש לבחור בתפריט העליון את ארבעת החיצים ולגרור את העכבר על הציר המבוקש. בסיום, כדי להמשיך, יש לבחור בחץ בתפריט העליון.
  • כדי ל"נקות" את היישומון ולהתחיל מחדש יש ללחוץ על הכפתור אתחול או להיעזר בחיצי האתחול שבפינה הימנית העליונה.

מדרגה 1

נתון גרף הפונקציה \(g(x)\).

נקודות חיתוך עם הצירים: \((4,0)\) , \((0,-4)\) , \((-2,0)\)

נקודת קיצון: מינימום: \((1,-4.5)\)

סרטטו בכל סעיף (א' – ג') סקיצה של הפונקציה \(h(x)\), כנדרש.

תוכלו לסרטט ולבדוק תשובותיכם בעזרת היישומון המצורף.

  1. סרטטו את גרף הפונקציה: \(h{(x)}=-2g(x)-5\)
  2. סרטטו את גרף הפונקציה: \(h{(x)}=|g(x)+2|\)
  3. סרטטו את גרף הפונקציה: \(h{(x)}=g(-x)+4.5\)

 

  • אחרי שפתרתם את הבעיות במדרגה 1, פתרו את בעיית המטרה.
  • או, במידת הצורך, פתרו את הבעיות במדרגה 2.
  • יש לבחור בתחתית היישומון את הפעולה המבוקשת (\(f(x)\) או \(|f(x)|\)) וכן להתאים את הביטוי \(y(x)=a\cdot{f(bx+c)}+d\), המופיע בתחתית היישומון, בעזרת שינוי הערכים בסרגלי הגרירה.
  • מתוך מחסן הנקודות יש לגרור ולמקם לפחות שבע נקודות במקומות המתאימים להן.
  • יש להיעזר בעיפרון שבתפריט העליון, ולסרטט את גרף הפונקציה החדשה.
  • ניתן לבצע בדיקה רק לאחר מיקום של לפחות שבע נקודות.
  • למתיחת או כיווץ הצירים, יש לבחור בתפריט העליון את ארבעת החיצים ולגרור את העכבר על הציר המבוקש. בסיום, כדי להמשיך, יש לבחור בחץ בתפריט העליון.
  • כדי ל"נקות" את היישומון ולהתחיל מחדש יש ללחוץ על הכפתור אתחול או להיעזר בחיצי האתחול שבפינה הימנית העליונה.

מדרגה 2

נתון גרף הפונקציה \(h(x)\).

נקודות חיתוך עם הצירים: \((0,0)\) , \((-4,0)\)

נקודת קיצון: מקסימום: \((-2,2)\)

סרטטו בכל סעיף (א' –ד') סקיצה של פונקציה \(k(x)\), כנדרש.

תוכלו לסרטט ולבדוק תשובותיכם בעזרת היישומון המצורף.

  1. סרטטו את גרף הפונקציה: \(k{(x)}=-2h(x)\)
  2. סרטטו את גרף הפונקציה: \(k{(x)}=-2h(x)-5\)
  3. סרטטו את גרף הפונקציה: \(k{(x)}=h(-x)\)
  4. סרטטו את גרף הפונקציה: \(k{(x)}=h(-x)-2\)
  • יש לבחור בתחתית היישומון את הפעולה המבוקשת (\(f(x)\) או \(|f(x)|\)) וכן להתאים את הביטוי \(y(x)=a\cdot{f(bx+c)}+d\), המופיע בתחתית היישומון, בעזרת שינוי הערכים בסרגלי הגרירה.
  • מתוך מחסן הנקודות יש לגרור ולמקם לפחות שבע נקודות במקומות המתאימים להן.
  • יש להיעזר בעיפרון שבתפריט העליון, ולסרטט את גרף הפונקציה החדשה.
  • ניתן לבצע בדיקה רק לאחר מיקום של לפחות שבע נקודות.
  • למתיחת או כיווץ הצירים, יש לבחור בתפריט העליון את ארבעת החיצים ולגרור את העכבר על הציר המבוקש. בסיום, כדי להמשיך, יש לבחור בחץ בתפריט העליון.
  • כדי ל"נקות" את היישומון ולהתחיל מחדש יש ללחוץ על הכפתור אתחול או להיעזר בחיצי האתחול שבפינה הימנית העליונה.