קשרים בין הפונקציה \(f(x)\) לבין פונקציית השורש הריבועי \(\sqrt{f(x)}\) - חלק ב' - למורה

חומר לימוד:

העמקת הידע של הקשרים בין תכונות של פונקציית פולינום \(f(x)\) לפונקציות \(\sqrt{f(x)}\) ו- \(f^2(x)\). שילוב בין פעולת השורש הריבועי של פונקציה לבין הזזות.

כיתה:

כיתה י' / כיתה י"א

מבנה המשימה:

בעיית מטרה ושלוש מדרגות. מצורפים יישומונים לבעיית המטרה ולמדרגות.

ידע קודם:

הכרת:

  • הפונקציה הריבועית ותכונותיה.
  • פונקציות פולינום מסוגים שונים.
  • פונקציית השורש \(\sqrt(x)\), והכרת הקשרים בין הפונקציה \(f(x)\) לבין פונקציית השורש הריבועי \(\sqrt{f(x)}\).
  • ריבוע של פונקציה \(f(x)\).
  • תכונות של פונקציה: תחום הגדרה, נקודות חיתוך עם הצירים, נקודות קיצון וסוגן, תחומי עליה וירידה, תחומי חיוביות ושליליות.
  • נקודות חיתוך בין פונקציות, מצב הדדי בין פונקציות.

מטרות לימודיות:

  • זיהוי והבנה של קשרים בין תכונות פונקציית פולינום \(f(x)\) לבין הפונקציה \(\sqrt{f(x)}\).
  • נקודות חיתוך בין \(f(x)\) ל- \(\sqrt{f(x)}\) והמצב ההדדי בין הגרפים של הפונקציות.
  • זיהוי והבנה של קשרים בין \(f(x)\) לבין הפונקציה \(\sqrt{f(x)}\), לבין \(f^2(x)\) בשילוב הזזות.

המשימה מתאימה להפעלה לאחר שתלמידים הכירו את קשרים בין הפונקציה \(f(x)\) לבין פונקציית השורש הריבועי \(\sqrt{f(x)}\) (ראו חלק א' של המשימה) ולאחר הפעלת המשימה "חזקה שניה של פונקציה".

משימת המטרה:

נתון פולינום החותך את ציר ה-\(x\) בארבע נקודות.

מדרגה 1:

נתון פולינום החותך את ציר ה-\(x\) בשלוש נקודות.

מדרגה 2:

נתונה פונקציה קעורה כלפי מטה ולה שתי נקודות חיתוך עם ציר ה-\(x\).

מדרגה 3:

נתונה פונקציה קעורה כלפי מעלה שאין לה חיתוך עם ציר \(x\).

שיטת הוראה:

בכיתה:

התלמידים יעבדו (רצוי בזוגות) בהתאם למדרגה בה הם בוחרים או בהתאם להכוונת המורה. רצוי להיעזר ביישומונים המצורפים.

שימוש ביישומונים:

בכל בעיה ובכל שלב, השימוש ביישומונים הוא לצורך בדיקה, לאחר שתלמיד חשב על השאלה והגיע למסקנות הנידרשות. אם תלמיד טעה / או לא ידע, שימוש ביישומונים יכול לעזור לו, אבל חשוב שתלמיד יידע לנמק את תשובותיו לאחר שנעזר ביישומון.

שיעורי בית:

סיום המשימה.

משימות מומלצות:

משימות קדם למשימה זו:

בעיית מטרה

נתון גרף הפונקציה \(f(x)\). 

\(f(x)\)

תחום הגדרה: כל \(x\)

נקודות חיתוך עם הצירים: \((0,-3)\) , \((1.5,0)\) , \((1,0)\) , \((-1,0)\) , \((-2,0)\)

נקודות קיצון: מקסימום \((1.3,0.5)\) , \((-1.6,9)\) מינימום \((-0.1,-3)\)

  1. סרטטו, באותה מערכת צירים, בצבעים שונים, סקיצות של הגרפים של:
    א. \(\sqrt{f(x)}\)
    ב. \(f^2(x)\)
  2. כמה פתרונות יש למשוואה הבאה: \(f(x+1)=\sqrt{f(x+1)}\)?
    נמקו תשובתכם.
  3. כמה פתרונות יש למשוואה הבאה: \(f^2(x+1)=\sqrt{f(x+1)}\)?
    נמקו תשובתכם.
  4. כמה פתרונות יש למשוואה הבאה: \(f(x)-1.5=\sqrt{f(x)-1.5}\)?
    נמקו תשובתכם.
  5. באיזה תחום מתקיים: \(\sqrt{f(x+1)}>f^2(x+1)\)? (דייקו ככל האפשר בתשובתכם).

סרטטו ובדקו תשובותיכם לסעיפים השונים בעזרת היישומון המצורף.

  • במידת הצורך פתרו את הבעיות במדרגה 1.
  • מתוך מחסן הנקודות יש לגרור ולמקם לפחות שבע נקודות תכלת (לסרטוט \(\sqrt{f(x)}\)) ולפחות שבע נקודות כחולות (לסרטוט \(f^2(x)\)) במקומות המתאימים להן.
  • יש להיעזר בעיפרון שבתפריט העליון, ולסרטט את גרף הפונקציה החדשה.
  • ניתן לבצע בדיקה רק לאחר מיקום של לפחות שבע נקודות מכל אחד מהצבעים.
  • לצורך התאמת פונקציה אחרת, ניתן לשנות את ערכי הפרמטרים בסרגלי הגרירה.
  • במידת הצורך, ניתן להציג שיקוף של הנקודה האדומה על ידי בחירה של האפשרות המתאימה בתפריט שבצד ימין של היישומון: שיקוף בציר ה-\(x\) או בציר ה-\(y\).
  • למתיחת או כיווץ הצירים, יש לבחור בתפריט העליון את ארבעת החיצים ולגרור את העכבר על הציר המבוקש. בסיום, כדי להמשיך, יש לבחור בחץ בתפריט העליון.
  • כדי ל"נקות" את היישומון ולהתחיל מחדש יש ללחוץ על הכפתור אתחול או להיעזר בחיצי האתחול שבפינה הימנית העליונה.

מדרגה 1

נתון גרף הפונקציה \(h(x)\). 

\(h(x)\)

תחום הגדרה: כל \(x\)

נקודות חיתוך עם הצירים: \((1,0)\) , \((0,0)\) , \((-2,0)\)

נקודות קיצון של הפונקציה: מקסימום: \((0.5,0.6)\) , מינימום: \((-1.2,-2.1)\)

  1. סרטטו, באותה מערכת צירים, בצבעים שונים, סקיצות של הגרפים של:
    א. \(\sqrt{h(x)}\)
    ב. \(h^2(x)\)
  2. כמה פתרונות יש למשוואה הבאה: \(h(x-2)=\sqrt{h(x-2)}\)?
    נמקו תשובתכם.
  3. כמה פתרונות יש למשוואה הבאה: \(h^2(x-2)=\sqrt{h(x-2)}\)?
    נמקו תשובתכם.
  4. כמה פתרונות יש למשוואה הבאה: \(h(x)+1=\sqrt{h(x)+1}\)?
    נמקו תשובתכם.
  5. באיזה תחום מתקיים: \(\sqrt{h(x-2)}>h^2(x-2)\)? (דייקו ככל האפשר בתשובתכם).

סרטטו ובדקו תשובותיכם לסעיפים השונים בעזרת היישומון המצורף.

  • אחרי שפתרתם את הבעיות במדרגה 1, פתרו את בעיית המטרה.
  • או, במידת הצורך, פתרו את הבעיות במדרגה 2.
  • מתוך מחסן הנקודות יש לגרור ולמקם לפחות שבע נקודות תכלת (לסרטוט \(\sqrt{f(x)}\)) ולפחות שבע נקודות כחולות (לסרטוט \(f^2(x)\)) במקומות המתאימים להן.
  • יש להיעזר בעיפרון שבתפריט העליון, ולסרטט את גרף הפונקציה החדשה.
  • ניתן לבצע בדיקה רק לאחר מיקום של לפחות שבע נקודות מכל אחד מהצבעים.
  • לצורך התאמת פונקציה אחרת, ניתן לשנות את ערכי הפרמטרים בסרגלי הגרירה.
  • במידת הצורך, ניתן להציג שיקוף של הנקודה האדומה על ידי בחירה של האפשרות המתאימה בתפריט שבצד ימין של היישומון: שיקוף בציר ה-\(x\) או בציר ה-\(y\).
  • למתיחת או כיווץ הצירים, יש לבחור בתפריט העליון את ארבעת החיצים ולגרור את העכבר על הציר המבוקש. בסיום, כדי להמשיך, יש לבחור בחץ בתפריט העליון.
  • כדי ל"נקות" את היישומון ולהתחיל מחדש יש ללחוץ על הכפתור אתחול או להיעזר בחיצי האתחול שבפינה הימנית העליונה.

מדרגה 2

נתון גרף הפונקציה \(g(x)\). 

\(g(x)\)

תחום הגדרה: כל \(x\)

נקודות חיתוך עם הצירים: \((0,1)\) , \((2.4,0)\) , \((-0.4,0)\)

נקודת מקסימום: \((1,2)\)

  1. סרטטו, באותה מערכת צירים, בצבעים שונים, סקיצות של הגרפים של:
    א. \(\sqrt{g(x)}\)
    ב. \(g^2(x)\)
  2. כמה פתרונות יש למשוואה הבאה: \(g(x+2)=\sqrt{g(x+2)}\)?
    נמקו תשובתכם.
  3. כמה פתרונות יש למשוואה הבאה: \(g^2(x+2)=\sqrt{g(x+2)}\)?
    נמקו תשובתכם.
  4. כמה פתרונות יש למשוואה הבאה: \(g(x)-1=\sqrt{g(x)-1}\)?
    נמקו תשובתכם.
  5. באיזה תחום מתקיים:
    \(g^2(x+2)<\sqrt{g(x+2)}\)?
    (דייקו ככל האפשר בתשובתכם).

סרטטו ובדקו תשובותיכם לסעיפים השונים בעזרת היישומון המצורף.

  • אחרי שפתרתם את הבעיות במדרגה 2, פתרו את בעיית המטרה.
  • או, במידת הצורך, פתרו את הבעיות במדרגה 3.
  • מתוך מחסן הנקודות יש לגרור ולמקם לפחות שבע נקודות תכלת (לסרטוט \(\sqrt{f(x)}\)) ולפחות שבע נקודות כחולות (לסרטוט \(f^2(x)\)) במקומות המתאימים להן.
  • יש להיעזר בעיפרון שבתפריט העליון, ולסרטט את גרף הפונקציה החדשה.
  • ניתן לבצע בדיקה רק לאחר מיקום של לפחות שבע נקודות מכל אחד מהצבעים.
  • לצורך התאמת פונקציה אחרת, ניתן לשנות את ערכי הפרמטרים בסרגלי הגרירה.
  • במידת הצורך, ניתן להציג שיקוף של הנקודה האדומה על ידי בחירה של האפשרות המתאימה בתפריט שבצד ימין של היישומון: שיקוף בציר ה-\(x\) או בציר ה-\(y\).
  • למתיחת או כיווץ הצירים, יש לבחור בתפריט העליון את ארבעת החיצים ולגרור את העכבר על הציר המבוקש. בסיום, כדי להמשיך, יש לבחור בחץ בתפריט העליון.
  • כדי ל"נקות" את היישומון ולהתחיל מחדש יש ללחוץ על הכפתור אתחול או להיעזר בחיצי האתחול שבפינה הימנית העליונה.

מדרגה 3

נתון גרף הפונקציה \(p(x)\). 

\(p(x)\)

תחום הגדרה: כל \(x\)

נקודת חיתוך עם הצירים: \((0,0.8)\)

נקודת מינימום: \((0,0.8)\)

  1. סרטטו, באותה מערכת צירים, בצבעים שונים, סקיצות של הגרפים של:
    א. \(\sqrt{p(x)}\)
    ב. \(p^2(x)\)
  2. כמה פתרונות יש למשוואה הבאה: \(p(x+1)=\sqrt{p(x+1)}\)?
    נמקו תשובתכם.
  3. כמה פתרונות יש למשוואה הבאה: \(p^2(x+1)=\sqrt{p(x+1)}\)?
    נמקו תשובתכם.
  4. כמה פתרונות יש למשוואה הבאה: \(p(x)-2=\sqrt{p(x)-2}\)?
    נמקו תשובתכם.
  5. באיזה תחום מתקיים: \(\sqrt{p(x+1)}>p^2(x+1)\)?
    (דייקו ככל האפשר בתשובתכם).

סרטטו ובדקו תשובותיכם לסעיפים השונים בעזרת היישומון המצורף.

  • מתוך מחסן הנקודות יש לגרור ולמקם לפחות שבע נקודות תכלת (לסרטוט \(\sqrt{f(x)}\)) ולפחות שבע נקודות כחולות (לסרטוט \(f^2(x)\)) במקומות המתאימים להן.
  • יש להיעזר בעיפרון שבתפריט העליון, ולסרטט את גרף הפונקציה החדשה.
  • ניתן לבצע בדיקה רק לאחר מיקום של לפחות שבע נקודות מכל אחד מהצבעים.
  • לצורך התאמת פונקציה אחרת, ניתן לשנות את ערכי הפרמטרים בסרגלי הגרירה.
  • במידת הצורך, ניתן להציג שיקוף של הנקודה האדומה על ידי בחירה של האפשרות המתאימה בתפריט שבצד ימין של היישומון: שיקוף בציר ה-\(x\) או בציר ה-\(y\).
  • למתיחת או כיווץ הצירים, יש לבחור בתפריט העליון את ארבעת החיצים ולגרור את העכבר על הציר המבוקש. בסיום, כדי להמשיך, יש לבחור בחץ בתפריט העליון.
  • כדי ל"נקות" את היישומון ולהתחיל מחדש יש ללחוץ על הכפתור אתחול או להיעזר בחיצי האתחול שבפינה הימנית העליונה.