חזקה טבעית של פונקציה - חלק ג' - \(f^n{(x)}\) - למורה

חומר לימוד:

המשותף והשונה בין הפונקציות \(f^2(x)\) ו- \(f^3(x)\). משימה זו משלבת בין ידע שנרכש בחלק א' לבין זה שנרכש בחלק ב'.

כיתה:

כיתה י'

מבנה המשימה:

בעיית מטרה, שלה מותאמים שלוש בעיות מדרגה. לכל הבעיות מצורפים יישומונים.

ידע קודם:

  • אפיון קשרים בין גרף של פונקציית פולינום \(f(x)\) לבין גרף הפונקציה \(f^2(x)\).
  • אפיון קשרים בין גרף של פונקציית פולינום \(f(x)\) לבין גרף הפונקציה \(f^3(x)\).

משימה זו מקומה לאחר משימות: "חזקה טבעית של פונקציה – חלק א – חזקה שניה", ו"חזקה טבעית של פונקציה – חלק ב – חזקה שלישית".

מטרות לימודיות:  

  • אפיון המצב ההדדי בין הפונקציות \(f(x)\) , \(f^2(x)\) ו-\(f^3(x)\)
  • זיהוי נקודות פיתול בהן שיפוע המשיק הוא אפס, בנקודות האפס של הגרף \(f^3(x)\).

סוג הדירוג:

שלוש מדרגות: הגרפים הנתונים בכל בעיית מדרגה מכילים פחות נקודות חיתוך ופחות נקודות קיצון מאשר הגרף בבעיית המטרה ובמדרגה הקודמת.

משימת המטרה:

פונקציה ולה יש שלוש נקודות חיתוך עם ציר ה-\(x\) ושתי נקודות קיצון: באחת \(|y|<1\) ובשניה \(|y|>1\).

מדרגה 1:

פונקציה סימטרית לגבי ציר ה-\(y\), משיקה לציר ה-\(x\). לפונקציה שלוש נקודות קיצון ושלוש נקודות חיתוך עם ציר ה-\(x\).

מדרגה 2:

פרבולה קעורה כלפי מטה.

מדרגה 3:

קו ישר.

שיטת הוראה:

בכיתה:

התלמידים יעבדו (רצוי בזוגות) בהתאם למדרגה בה הם בוחרים או בהתאם להכוונת המורה. רצוי להיעזר ביישומונים המצורפים.

שימוש ביישומונים:

בכל בעיה ובכל שלב השימוש ביישומונים הוא לצורך בדיקה, לאחר שתלמיד חשב על השאלה והגיע למסקנות הנידרשות. אם תלמיד טעה / או לא ידע, שימוש ביישומונים יכול לעזור לו, אבל חשוב שתלמיד יידע לנמק את תשובותיו לאחר שנעזר ביישומון.

שיעורי בית:

סיום המשימה. אפשר לעבור לחלק ד'.

משימות מומלצות:

משימות קודמות:

משימה נוספת בנושא זה:

בעיית מטרה

בסרטוט נתון גרף הפונקציה \(f(x)\). 

\(f(x)\)

תחום הגדרה: כל \(x\)

נקודות חיתוך עם הצירים: \((1,0)\) , \((0,0)\) , \((-2,0)\)

נקודות קיצון: מקסימום \((-1.2,2.1)\) , מינימום \((0.5,-0.6)\)

  1. סרטטו באותה מערכת צירים, בצבעים שונים, את הגרפים של:
    א. \(f^3(x)\)
    ב. \(f^2(x)\)
  2. באיזה תחום \(f^3(x)\le{f^2(x)}\)? (דייקו בתשובתכם ככל האפשר).
    תוכלו לבדוק תשובותיכם בעזרת היישומון המצורף.
  3. לאיזו פונקציה מבין הפונקציות \(f^3(x)\) , \(f^2(x)\), \(f(x)\) יש נקודות פיתול בהן שיפוע המשיק הוא אפס?
    מה הם שיעורי נקודות אלה? 
  • במידת הצורך פתרו את הבעיות במדרגה 1.
  • מתוך מחסן הנקודות יש לגרור ולמקם לפחות שבע נקודות כחולות (לסרטוט \(f^2(x)\)) ולפחות שבע נקודות צהובות (לסרטוט \(f^3(x)\)), במקומות המתאימים להן.
  • יש להיעזר בעיפרון שבתפריט העליון, ולסרטט את גרף הפונקציה החדשה.
  • ניתן לבצע בדיקה רק לאחר מיקום של לפחות שבע נקודות מכל אחד מהצבעים.
  • במידת הצורך, ניתן להציג שיקוף של הנקודה האדומה על ידי בחירה של האפשרות המתאימה בתפריט שבתחתית היישומון: שיקוף בציר ה-\(x\) או בציר ה-\(y\).
  • כדי "לנקות" את היישומון ולהתחיל מחדש עם הפונקציה המוצגת, ניתן ללחוץ על אתחול.

מדרגה 1

בסרטוט נתון גרף הפונקציה \(h(x)\). 

\(h(x)\)

תחום הגדרה: כל \(x\)

נקודות חיתוך עם הצירים: \((1,0)\) , \((0,0)\) , \((-1,0)\)

נקודות קיצון: מינימום \((0.7,-1)\) , \((-0.7,-1)\) מקסימום \((0,0)\)

  1. סרטטו באותה מערכת צירים, בצבעים שונים, את הגרפים של:
    א. \(h^3(x)\)
    ב. \(h^2(x)\)
  2. באיזה תחום \(h^3(x)\gt{h^2(x)}\)? (דייקו בתשובתכם ככל האפשר).
  3. לאיזו פונקציה מבין הפונקציות \(h^3(x)\) , \(h^2(x)\), \(h(x)\) יש נקודות פיתול בהן שיפוע המשיק הוא אפס?
    מה הם שיעורי נקודות אלה? 

תוכלו לבדוק תשובותיכם בעזרת היישומון המצורף.

  • אחרי שפתרתם את הבעיות במדרגה 1, פתרו את בעיית המטרה.
  • או, במידת הצורך, פתרו את הבעיות במדרגה 2.
  • מתוך מחסן הנקודות יש לגרור ולמקם לפחות שבע נקודות כחולות (לסרטוט \(f^2(x)\)) ולפחות שבע נקודות צהובות (לסרטוט \(f^3(x)\)), במקומות המתאימים להן.
  • יש להיעזר בעיפרון שבתפריט העליון, ולסרטט את גרף הפונקציה החדשה.
  • ניתן לבצע בדיקה רק לאחר מיקום של לפחות שבע נקודות מכל אחד מהצבעים.
  • במידת הצורך, ניתן להציג שיקוף של הנקודה האדומה על ידי בחירה של האפשרות המתאימה בתפריט שבתחתית היישומון: שיקוף בציר ה-\(x\) או בציר ה-\(y\).
  • כדי "לנקות" את היישומון ולהתחיל מחדש עם הפונקציה המוצגת, ניתן ללחוץ על אתחול.

מדרגה 2

בסרטוט נתון גרף של הפונקציה \(g(x)\). 

\(g(x)\)

תחום הגדרה: כל \(x\)

נקודות חיתוך עם הצירים: \((1,0)\) , \((0,1)\) , \((-1,0)\)

נקודת קיצון: מקסימום \((0,1)\)

  1. סרטטו באותה מערכת צירים, בצבעים שונים, את הגרפים של:
    א. \(g^3(x)\)
    ב. \(g^2(x)\)
  2. באיזה תחום \(g^3(x)\gt{g(x)}\)? (דייקו בתשובתכם ככל האפשר).
  3. לאיזו פונקציה מבין הפונקציות \(g^3(x)\) , \(g^2(x)\), \(g(x)\) יש נקודות פיתול בהן שיפוע המשיק הוא אפס?
    מה הם שיעורי נקודות אלה? 

תוכלו לבדוק תשובותיכם בעזרת היישומון המצורף.

  • אחרי שפתרתם את הבעיות במדרגה 2, פתרו את בעיית המטרה.
  • או, במידת הצורך, פתרו את הבעיות במדרגה 3.
  • מתוך מחסן הנקודות יש לגרור ולמקם לפחות שבע נקודות כחולות (לסרטוט \(f^2(x)\)) ולפחות שבע נקודות צהובות (לסרטוט \(f^3(x)\)), במקומות המתאימים להן.
  • יש להיעזר בעיפרון שבתפריט העליון, ולסרטט את גרף הפונקציה החדשה.
  • ניתן לבצע בדיקה רק לאחר מיקום של לפחות שבע נקודות מכל אחד מהצבעים.
  • במידת הצורך, ניתן להציג שיקוף של הנקודה האדומה על ידי בחירה של האפשרות המתאימה בתפריט שבתחתית היישומון: שיקוף בציר ה-\(x\) או בציר ה-\(y\).
  • כדי "לנקות" את היישומון ולהתחיל מחדש עם הפונקציה המוצגת, ניתן ללחוץ על אתחול.

מדרגה 3

בסרטוט נתון גרף של הפונקציה \(p(x)\). 

\(p(x)\)

נקודת חיתוך עם הצירים: \((0,0)\)

  1. סרטטו באותה מערכת צירים, בצבעים שונים, את הגרפים של:
    א. \(p^3(x)\)
    ב. \(p^2(x)\)
  2. באיזה תחום \(p^3(x)\ge{p^2(x)}\)? (דייקו בתשובתכם ככל האפשר).
  3. לאיזו פונקציה מבין הפונקציות \(p^3(x)\) , \(p^2(x)\), \(p(x)\) יש נקודות פיתול בהן שיפוע המשיק הוא אפס?
    מה הם שיעורי נקודות אלה? 

תוכלו לבדוק תשובותיכם בעזרת היישומון המצורף.

  • מתוך מחסן הנקודות יש לגרור ולמקם לפחות שבע נקודות כחולות (לסרטוט \(f^2(x)\)) ולפחות שבע נקודות צהובות (לסרטוט \(f^3(x)\)), במקומות המתאימים להן.
  • יש להיעזר בעיפרון שבתפריט העליון, ולסרטט את גרף הפונקציה החדשה.
  • ניתן לבצע בדיקה רק לאחר מיקום של לפחות שבע נקודות מכל אחד מהצבעים.
  • במידת הצורך, ניתן להציג שיקוף של הנקודה האדומה על ידי בחירה של האפשרות המתאימה בתפריט שבתחתית היישומון: שיקוף בציר ה-\(x\) או בציר ה-\(y\).
  • כדי "לנקות" את היישומון ולהתחיל מחדש עם הפונקציה המוצגת, ניתן ללחוץ על אתחול.