חזקה טבעית של פונקציה - חלק ב' - חזקה שלישית \(f^3{(x)}\) - למורה

חומר לימוד:

סרטוט הגרף של הפונקציה \(f^3(x)\), כאשר נתון הגרף של הפונקציה \(f(x)\), עבור \(f(x)\) פולינום. התחלת הוראת הנושא. רצוי לתת משימה זו לאחר המשימה "חזקה טבעית של פונקציה – חלק א – חזקה שניה".

כיתה:

כיתה י'

מבנה המשימה:

בעיית מטרה ושלוש בעיות מדרגה. לכל אחת מהבעיות מצורפים יישומונים.

ידע קודם:

  • הכרת הפונקציות \(x^n\) (עבור \(n\) טבעי)

תכונות של פונקציה כמו:

  • נקודות חיתוך עם הצירים
  • נקודות קיצון וסוגן
  • תחומי עליה וירידה
  • תחומי חיוביות ושליליות
  • קצב שינוי של פונקציה
  • נקודות פיתול
  • נקודות חיתוך בין פונקציות

מטרות לימודיות:  

  • אפיון קשרים בין גרף של פונקציית פולינום \(f(x)\) לבין גרף הפונקציה \(f^3(x)\), בלי הכרח להיעזר בנגזרת.
  • נקודות הפיתול של הפונקציה \(f^3(x)\) בנקודות האפס, בהן שיפוע המשיק אפס (בהקבלה למעבר מ- \(x\) ל- \(x^3\)).
  • נקודות חיתוך בין הפונקציות \(f(x)\) ו- \(f^3(x)\) והמצב ההדדי ביניהן.

סוג הדירוג:

שלוש מדרגות: בכל מדרגה יש לסרטט את הגרף של \(f^3(x)\) כאשר הגרף הנתון של \(f(x)\) מכיל פחות נקודות קיצון ו/או נקודות חיתוך עם ה-\(x\) ביחס למדרגה הקודמת.

משימת המטרה:

פולינום ולו שתי נקודות חיתוך עם ציר ה-\(x\) ונקודת השקה אחת ושלוש נקודות קיצון.

מדרגה 1:

פולינום ולו שתי נקודות חיתוך עם ציר ה-\(x\), ושתי נקודות קיצון.

מדרגה 2:

פרבולה קעורה סימטרית לציר ה-\(y\). נקודת המינימום שלה היא \((0,-1.5)\).

מדרגה 3:

שתי פונקציות, האחת קו ישר והשניה פרבולה שנקודת המינימום שלה היא \((0,0)\).

שיטת הוראה:

בכיתה:

התלמידים יעבדו (רצוי בזוגות) בהתאם למדרגה בה הם בוחרים או בהתאם להכוונת המורה. רצוי להיעזר ביישומונים המצורפים.

בדיון בכיתה רצוי לדון בנקודות הבאות:

  • אם \(0<a<b\), מה הסדר בין הגדלים של \(a^3\) ו- \(b^3\)?
    ואם \(a<b<0\), מה הסדר בין הגדלים של \(a^3\) ו- \(b^3\)? 
    (ניתן להיעזר בדוגמאות מספריות)
  • כיצד תכונות אלה של מספרים קשורות לתחומי עליה וירידה של \(f^3(x)\) ולנקודות הקיצון?
  • אם \(f(x)=0\) אז \(f^3(x)=?\)  
    אם \(f(x)=1\) אז \(f^3(x)=?\) 
    אם \(f(x)=-1\) אז \(f^3(x)=?\) 
    לפיכך, אילו נקודות יכולות להיות נקודות משותפות ל- \(f(x)\) ול \(f^3(x)\)?
  • כאשר מעלים בשלישית מספר בין \(0\) ל- \(1\), האם התוצאה גדלה או קטנה?
    (ניתן להיעזר בדוגמאות מספריות).
  • כאשר מעלים בשלישית מספר הגדול מ- \(1\), האם התוצאה גדלה או קטנה?
  • כאשר מעלים בשלישית מספר בין \(-1\) ל- \(0\), האם התוצאה גדלה או קטנה?
  • כאשר מעלים בשלישית מספר הקטן מ- \(-1\), האם התוצאה גדלה או קטנה?
  • אם כך מה ניתן להסיק?
  • עבור אילו ערכי \(f(x)\) מתקיים ש: \(f(x)<f^3(x)\)?
    עבור אילו ערכי \(f(x)\) מתקיים ש: \(f(x)>f^3(x)\)?
  • מדוע בנקודות החיתוך של \(f(x)\) עם ציר ה- \(x\) יש ל- \(f^3(x)\) נקודות פיתול? (מה קורה לקצב השינוי של הפונקציה?)

שימוש ביישומונים:

בכל בעיה ובכל שלב השימוש ביישומונים הוא לצורך בדיקה, לאחר שתלמיד חשב על השאלה והגיע למסקנות הנידרשות. אם תלמיד טעה / או לא ידע, שימוש ביישומונים יכול לעזור לו, אבל חשוב שתלמיד יידע לנמק את תשובותיו לאחר שנעזר ביישומון.

שיעורי בית:

סיום המשימה. ניתן לעבור למשימות נוספות בנושא זה.

משימות מומלצות:

משימה מקדימה:

משימות המשך למשימה זו:

בעיית מטרה

סעיף א

בסרטוט נתון גרף הפונקציה \(f(x)\).

סרטטו באותה מערכת צירים את גרף הפונקציה \(f^3(x)\). 

\(f(x)\)

תחום הגדרה: כל \(x\)

נקודות חיתוך עם הצירים: \((1.5,0)\) , \((-1.5,0)\)

נקודות קיצון: מינימום \((1.1,-1.3)\) , \((-1.1,-1.3)\), מקסימום \((0,0)\)

שימו לב גם לנקודות החיתוך בין \(f(x)\) ל-\(f^3(x)\) ולמצב ההדדי ביניהן.

שימו לב להתנהגות הפונקציה \(f^3(x)\) בסביבת נקודות החיתוך שלה עם ציר ה-\(x\).

תוכלו לסרטט ולבדוק תשובותיכם בעזרת היישומון המצורף.

סעיף ב

\(f(x)\)היא פונקציית פולינום כלשהו.

אילו קשרים מצאתם שקיימים בין גרף הפונקציה \(f(x)\) לבין גרף הפונקציה \(f^3(x)\)? נמקו תשובתכם.

תוכלו לבדוק קשרים בין \(f(x)\) ל-\(f^3(x)\) עבור פונקציות נוספות בעזרת היישומונים הדינאמיים המצורפים.

  • במידת הצורך פתרו את הבעיות במדרגה 1.
  • מתוך מחסן הנקודות יש לגרור ולמקם לפחות שבע נקודות במקומות המתאימים להן.
  • יש להיעזר בעיפרון שבתפריט העליון, ולסרטט את גרף הפונקציה החדשה.
  • ניתן לבצע בדיקה רק לאחר מיקום של לפחות שבע נקודות.
  • במידת הצורך, ניתן להציג שיקוף של הנקודה האדומה על ידי בחירה של האפשרות המתאימה בתפריט שבתחתית היישומון: שיקוף בציר ה-\(x\) או בציר ה-\(y\).
  • למתיחת או כיווץ הצירים, יש לבחור בתפריט העליון את ארבעת החיצים ולגרור את העכבר על הציר המבוקש. בסיום, כדי להמשיך, יש לבחור בחץ בתפריט העליון.
  • כדי ל"נקות" את היישומון ולהתחיל מחדש יש ללחוץ על הכפתור אתחול או להיעזר בחיצי האתחול שבפינה הימנית העליונה.
  • ניתן להזיז את הפולינום הזזה אופקית ואנכית בעזרת גרירת הנקודה הכתומה.
  • ניתן לשנות את הגרף הנתון על-ידי: שינוי הפרמטרים \(k\) , \(d\) , \(n\) בעזרת סרגלי הגרירה. (נסו תחילה להבין מהי המשמעות של כל אחד מהפרמטרים)
  • ניתן להזיז את הפרבולה הזזה אופקית ואנכית בעזרת גרירת הנקודה האדומה.
  • ניתן למתוח את הפרבולה ואף להפוך אותה בעזרת גרירת הנקודה הכחולה.

מדרגה 1

בסרטוט נתון גרף הפונקציה \(h(x)\).

סרטטו באותה מערכת צירים את \(h^3(x)\). 

\(h(x)\)

תחום הגדרה: כל \(x\)

נקודות חיתוך עם הצירים: \((1,0)\) , \((0,0)\)

נקודות קיצון: מקסימום \((0.3,1)\), מינימום \((1,0)\)

שימו לב גם לנקודות החיתוך בין \(h(x)\) ל-\(h^3(x)\) ולמצב ההדדי ביניהן.

שימו לב להתנהגות הפונקציה \(h^3(x)\) בסביבת נקודות החיתוך שלה עם ציר ה-\(x\).

תוכלו לסרטט ולבדוק תשובותיכם בעזרת היישומון המצורף.

  • אחרי שפתרתם את הבעיות במדרגה 1, פתרו את בעיית המטרה.
  • או, במידת הצורך, פתרו את הבעיות במדרגה 2.
  • מתוך מחסן הנקודות יש לגרור ולמקם לפחות שבע נקודות במקומות המתאימים להן.
  • יש להיעזר בעיפרון שבתפריט העליון, ולסרטט את גרף הפונקציה החדשה.
  • ניתן לבצע בדיקה רק לאחר מיקום של לפחות שבע נקודות.
  • במידת הצורך, ניתן להציג שיקוף של הנקודה האדומה על ידי בחירה של האפשרות המתאימה בתפריט שבתחתית היישומון: שיקוף בציר ה-\(x\) או בציר ה-\(y\).
  • למתיחת או כיווץ הצירים, יש לבחור בתפריט העליון את ארבעת החיצים ולגרור את העכבר על הציר המבוקש. בסיום, כדי להמשיך, יש לבחור בחץ בתפריט העליון.
  • כדי ל"נקות" את היישומון ולהתחיל מחדש יש ללחוץ על הכפתור אתחול או להיעזר בחיצי האתחול שבפינה הימנית העליונה.

מדרגה 2

בסרטוט נתון גרף של הפונקציה \(t(x)\).

סרטטו באותה מערכת צירים את הפונקציה \(t^3(x)\). 

\(t(x)\)

תחום הגדרה: כל \(x\)

נקודות חיתוך עם הצירים: \((1.2,0)\) , \((-1.2,0)\)

נקודת קיצון: מינימום \((0,-1.5)\)

שימו לב גם לנקודות החיתוך בין \(t(x)\) ל-\(t^3(x)\) ולמצב ההדדי ביניהן.

שימו לב להתנהגות הפונקציה \(t^3(x)\) בסביבת נקודות החיתוך שלה עם ציר ה- \(x\).

תוכלו לסרטט ולבדוק תשובותיכם בעזרת היישומון המצורף.

  • אחרי שפתרתם את הבעיות במדרגה 2, פתרו את בעיית המטרה.
  • או, במידת הצורך, פתרו את הבעיות במדרגה 3.
  • מתוך מחסן הנקודות יש לגרור ולמקם לפחות שבע נקודות במקומות המתאימים להן.
  • יש להיעזר בעיפרון שבתפריט העליון, ולסרטט את גרף הפונקציה החדשה.
  • ניתן לבצע בדיקה רק לאחר מיקום של לפחות שבע נקודות.
  • במידת הצורך, ניתן להציג שיקוף של הנקודה האדומה על ידי בחירה של האפשרות המתאימה בתפריט שבתחתית היישומון: שיקוף בציר ה-\(x\) או בציר ה-\(y\).
  • למתיחת או כיווץ הצירים, יש לבחור בתפריט העליון את ארבעת החיצים ולגרור את העכבר על הציר המבוקש. בסיום, כדי להמשיך, יש לבחור בחץ בתפריט העליון.
  • כדי ל"נקות" את היישומון ולהתחיל מחדש יש ללחוץ על הכפתור אתחול או להיעזר בחיצי האתחול שבפינה הימנית העליונה.

מדרגה 3

בסרטוטים הבאים נתונים גרפים של הפונקציות \(g(x)\) ושל \(p(x)\). 

  1. סרטטו את הגרף של \(g^3(x)\) באותה מערכת צירים של \(g(x)\).
  2. סרטטו את הגרף של \(p^3(x)\) באותה מערכת צירים של \(p(x)\).

\(g(x)\)

\(p(x)\)

נקודת חיתוך עם הצירים: \((0,0)\)

תחום הגדרה: כל \(x\)

נקודת חיתוך עם הצירים: \((0,0)\)

נקודת קיצון: מינימום \((0,0)\)

שימו לב, בכל אחד מהסעיפים, גם לנקודות החיתוך בין הגרפים ולמצב ההדדי ביניהם.

שימו לב להתנהגות הפונקציות, בכל אחד מהסעיפים, בסביבת נקודות החיתוך שלהן עם ציר ה- \(x\).

תוכלו לסרטט ולבדוק תשובותיכם בעזרת היישומון המצורף.

  • מתוך מחסן הנקודות יש לגרור ולמקם לפחות שבע נקודות במקומות המתאימים להן.
  • יש להיעזר בעיפרון שבתפריט העליון, ולסרטט את גרף הפונקציה החדשה.
  • ניתן לבצע בדיקה רק לאחר מיקום של לפחות שבע נקודות.
  • במידת הצורך, ניתן להציג שיקוף של הנקודה האדומה על ידי בחירה של האפשרות המתאימה בתפריט שבתחתית היישומון: שיקוף בציר ה-\(x\) או בציר ה-\(y\).
  • למתיחת או כיווץ הצירים, יש לבחור בתפריט העליון את ארבעת החיצים ולגרור את העכבר על הציר המבוקש. בסיום, כדי להמשיך, יש לבחור בחץ בתפריט העליון.
  • כדי ל"נקות" את היישומון ולהתחיל מחדש יש ללחוץ על הכפתור אתחול או להיעזר בחיצי האתחול שבפינה הימנית העליונה.