אסימפטוטות או "חורים" בפונקציות מנה - חלק ג' - למורה

חומר לימוד:

חקירה של משפחות של פונקציות רציונאליות שמאפשרות נקודות אי-רציפות סליקה ("חור").
החקירות במשימה מזמנות פיתוח מיומנות של הבחנה בין נקודות אי-רציפות בהן יש אסימפטוטה אנכית לבין נקודות בהן יש "חורים", לפי בחינת הקשר בין איפוס מכנה לאיפוס מונה.

כיתה:

כיתה י"א

מבנה המשימה:

בעיית מטרה ושתי מדרגות. לבעיית המטרה יש יישומון בו ניתן להיעזר לצורך החקירה.

ידע קודם:

  • מיומנויות חקירה של פונקציה
  • זיהוי אפסים של מונה ומכנה
  • חקירת ביטוי ריבועי לפי פרמטר
  • זיהוי אסימפטוטות אנכיות ואופקיות, זיהוי "חורים" – נקודות אי-רציפות סליקות

מטרות לימודיות:  

  • הבחנה בין אסימפטוטה אנכית לבין נקודת אי-רציפות סליקה – "חור"
  • חקירה עם פרמטר בדגש על מספר אפסים של ביטוי ריבועי והשפעתו על פונקציה רציונאלית (איפוס מונה, איפוס מכנה)

הערה:

לנושא זה עוד שתי משימות, אסימפטוטות או "חורים" בפונקציית מנה, חלק א' וחלק ב'.

משימת המטרה: 

נתונה פונקציית מנה. המונה והמכנה ממעלה שניה, במכנה שני פרמטרים.

מדרגה 1:

נתונה פונקציית מנה. המונה והמכנה ממעלה שניה, מפורקים לגורמים, במכנה שני פרמטרים.

מדרגה 2:

נתונות ארבע פונקציות מנה. המונה והמכנה ממעלה שניה ללא פרמטרים.

אם עונים על הבעיות במדרגות, נוגעים בכל הסוגיות המובילות לפתרון בעיית המטרה.

שיטת הוראה:

בכיתה:

עבודה בזוגות או בקבוצות. הכוונה למדרגות השונות ע"י המורה או לפי רצונו של התלמיד.

שימוש ביישומונים:       

קיים יישומון לבעיית המטרה.

שיעורי בית:

ניתן לתת את חלקים א' וב' כשיעורי בית. או להתחיל באחד מהחלקים האחרים ולתת את חלק ב' כשיעורי בית.

משימות מומלצות:

בעיית מטרה

נתונה משפחת הפונקציות: \(f(x)=\Large\frac{x^2+2x-8}{x^2+bx+c}\) , \(b\) ו-\(c\) פרמטרים.

סעיף א

הציעו ערכי פרמטרים, כך שיתקבלו פונקציות בעלות התכונות הבאות:

  1. פונקציה בעלת שתי אסימפטוטות אנכיות.
  2. פונקציה שאינה קבועה וללא אסימפטוטות אנכיות כלל.
  3. פונקציה בעלת אסימפטוטה אנכית אחת בלבד ונקודת אי-הגדרה נוספת, בה אין אסימפטוטה אנכית.
  4. פונקציה בעלת אסימפטוטה אנכית אחת בלבד וללא נקודת אי-הגדרה נוספת.

סעיף ב

סרטטו סקיצות מתאימות לכל אחת מהפונקציות שהצעתם בסעיף א.

ציינו: תחום הגדרה, חיתוך צירים ונקודות קיצון.

בחקירתכם, תוכלו לבדוק תשובותיכם באמצעות היישומון המצורף.
הקפידו לוודא שכל חלקי הגרף מופיעים על המסך.

  • במידת הצורך פתרו את הבעיות במדרגה 1.
  • קבעו ערכים מספריים לפרמטרים \(b\) , \(c\) ולחצו \(Enter\).
  • ניתן להציג אסימפטוטות.

מדרגה 1

נתונה משפחת הפונקציות: \(g(x)=\Large\frac{(x-3)(x+1)}{(x-a)(x-b)}\)

סעיף א

הציעו ערכי פרמטרים, במידת האפשר, כך שיתקבלו פונקציות בעלות התכונות הבאות:

  1. פונקציה בעלת שתי אסימפטוטות אנכיות.
  2. פונקציה שאינה קבועה וללא אסימפטוטות אנכיות כלל.
  3. פונקציה בעלת אסימפטוטה אנכית אחת בלבד ונקודת אי-הגדרה נוספת, בה אין אסימפטוטה אנכית.
  4. פונקציה בעלת אסימפטוטה אנכית אחת בלבד וללא נקודת אי-הגדרה נוספת.

סעיף ב

סרטטו סקיצות מתאימות לכל אחת מהפונקציות שהצעתם בסעיף א.

ציינו: תחום הגדרה, חיתוך צירים ונקודות קיצון.

  • אחרי שפתרתם את הבעיות במדרגה 1, פתרו את בעיית המטרה.
  • או, במידת הצורך, פתרו את הבעיות במדרגה 2.

מדרגה 2

נתונות הפונקציות:

\(f_{4}{(x)}=\Large\frac{x^2-2x}{x^2-4x+4}\)

\(f_{3}{(x)}=\Large\frac{x^2-2x}{x^2+1}\)

\(f_{2}{(x)}=\Large\frac{x^2+2x+1}{x^2-2x-3}\)

\(f_{1}{(x)}=\Large\frac{x^2+2x+1}{x^2-5x+6}\)

ענו על השאלות הבאות:

  1. למי מהפונקציות יש שתי אסימפטוטות אנכיות?
  2. למי מהפונקציות יש אסימפטוטה אנכית אחת בלבד?
  3. למי מהפונקציות אין אסימפטוטות אנכיות?
  4. למי מהפונקציות יש שני איפוסי מכנה שאחד מהם משותף למונה ולמכנה? מה קורה בנקודת האיפוס המשותפת?