חזקה טבעית של פונקציה - חלק א' - חזקה שניה \(f^2{(x)}\) - למורה

חומר לימוד:

סרטוט הגרף של הפונקציה \(f^2(x)\), כאשר נתון הגרף של הפונקציה \(f(x)\) [\(f(x)\) פולינום]. התחלת הוראת הנושא.

כיתה:

כיתה י'

מבנה המשימה:

בעיית מטרה ושלוש בעיות מדרגה. לכל אחת מהבעיות מצורפים יישומונים.

ידע קודם:

  • הכרת הפונקציות \(x^n\) (\(n\) טבעי)

תכונות של פונקציה, כגון:

  • נקודות חיתוך עם הצירים
  • נקודות קיצון וסוגן
  • תחומי עליה וירידה
  • תחומי חיוביות ושליליות
  • קצב שינוי של פונקציה
  • נקודות פיתול
  • נקודות חיתוך בין פונקציות

מטרות לימודיות:

  • אפיון קשרים בין תכונות גרף של פונקציית פולינום \(f(x)\) לבין גרף הפונקציה \(f^2(x)\), בלי הכרח להיעזר בנגזרת.
  • נקודות חיתוך בין הפונקציות והמצב ההדדי ביניהן.

סוג הדירוג:

שלוש מדרגות: בכל אחת מהמדרגות נתונים גרפים, מידת המורכבות יורדת בין המדרגות.

משימת המטרה:

נתונים שני גרפים של פולינומים ממעלה שלישית. כל אחד מהפולינומים חותך את ציר ה-\(x\) בשלוש נקודות ויש לו שתי נקודות קיצון.

מדרגה 1:

נתונות שתי פונקציות, האחת נמצאת כולה מתחת לציר ה-\(x\), השניה פרבולה קעורה כלפי מטה.

מדרגה 2:

נתונות שתי פרבולות סימטריות לגבי ציר ה-\(y\). נקודת המקסימום של האחת היא \((0,1)\), נקודת המינימום של השניה היא \((0,-2.3)\).

מדרגה 3:

נתונות שתי פרבולות קעורות כלפי מעלה, סימטריות לציר ה-\(y\). באחת נקודת הקיצון היא \((0,0)\) ובשניה \((0,0.5)\).

שיטת הוראה:

בכיתה:

התלמידים יעבדו (רצוי בזוגות) בהתאם למדרגה בה הם בוחרים או בהתאם להכוונת המורה. רצוי להיעזר ביישומונים המצורפים.

שימוש ביישומונים:

בכל בעיה ובכל שלב השימוש ביישומונים הוא לצורך בדיקה, לאחר שתלמיד חשב על השאלה והגיע למסקנות הנידרשות. אם תלמיד טעה / או לא ידע, שימוש ביישומונים יכול לעזור לו, אבל חשוב שתלמיד יידע לנמק את תשובותיו לאחר שנעזר ביישומון .

שיעורי בית:

סיום המשימה. ניתן להמשיך למשימות נוספות.

משימות מומלצות:

משימות המשך למשימה זו:

בעיית מטרה

סעיף א

לכל אחד מהגרפים של \(f_n{(x})\) הנתונים למטה, סרטטו באותה מערכת צירים את \(f_n\space^2{(x})\). 

\(f_1(x)\)

\(f_2(x)\)

תחום הגדרה: כל \(x\)

נקודות חיתוך עם הצירים: \((2,0)\) , \((0 , 0)\) , \((-2,0)\)

נקודות קיצון: מקסימום \((-1.2,1.9)\) , מינימום \((1.2, -1.9)\)

תחום הגדרה: כל \(x\)

נקודות חיתוך עם הצירים: \((0,3.1)\) , \((0.6,0)\) , \((0,-0.4)\) , \((-2.2,0)\)

נקודות קיצון: מקסימום: \((2.03,0.6)\) , מינימום \((-1.03,-0.8)\)

שימו לב גם לנקודות החיתוך בין \(f_n(x)\) ל-\(f_n\space^2(x)\) ולמצב ההדדי ביניהן.

תוכלו לסרטט ולבדוק תשובותיכם בעזרת היישומון המצורף.

סעיף ב

\(f(x)\)היא פונקציית פולינום כלשהו.

אילו קשרים מצאתם שקיימים בין גרף הפונקציה \(f(x)\) לבין גרף הפונקציה \(f^2(x)\)? נמקו תשובתכם.

תוכלו לבדוק קשרים בין \(f_n(x)\) ל-\(f_n\space^2(x)\)  עבור פונקציות נוספות בעזרת היישומון הדינאמי המצורף.

  • במידת הצורך פתרו את הבעיות במדרגה 1.
  • מתוך מחסן הנקודות יש לגרור ולמקם לפחות שבע נקודות במקומות המתאימים להן.
  • יש להיעזר בעיפרון שבתפריט העליון, ולסרטט את גרף הפונקציה החדשה.
  • ניתן לבצע בדיקה רק לאחר מיקום של לפחות שבע נקודות.
  • כדי לעבור לפונקציה האחרת יש ללחוץ על שנה פונקציה, הכפתור הצהוב, בתפריט שבתחתית היישומון.
  • במידת הצורך, ניתן להציג שיקוף של הנקודה האדומה על ידי בחירה של האפשרות המתאימה בתפריט שבתחתית היישומון: שיקוף בציר ה-\(x\) או בציר ה-\(y\).
  • למתיחת או כיווץ הצירים, יש לבחור בתפריט העליון את ארבעת החיצים ולגרור את העכבר על הציר המבוקש. בסיום, כדי להמשיך, יש לבחור בחץ בתפריט העליון.
  • כדי ל"נקות" את היישומון ולהתחיל מחדש יש ללחוץ על הכפתור אתחול או להיעזר בחיצי האתחול שבפינה הימנית העליונה.
  • ניתן להזיז את הפולינום הזזה אופקית ואנכית בעזרת גרירת הנקודה הכתומה.
  • ניתן לשנות את הגרף הנתון על-ידי: שינוי הפרמטרים \(k\) , \(d\) , \(n\) בעזרת סרגלי הגרירה. (נסו תחילה להבין מהי המשמעות של כל אחד מהפרמטרים)

מדרגה 1

סעיף א

לכל אחד מהגרפים של \(h_n{(x})\) הנתונים למטה, סרטטו באותה מערכת צירים את \(h_n\space^2{(x})\). 

\(h_1(x)\)

\(h_2(x)\)

תחום הגדרה: כל \(x\)

נקודות חיתוך עם הצירים: \((1,0)\) , \((0,2.3)\) , \((-3,0)\)

נקודות קיצון: \((-1,3)\)

תחום הגדרה: כל \(x\)

נקודת חיתוך עם הצירים: \((0,-2.5)\)

נקודות קיצון: מקסימום \((2,-0.5)\) , \((-1,-0.5)\) , מינימום \((0.5,-3.03)\)

שימו לב גם לנקודות החיתוך בין \(h_n(x)\) ל-\(h_n\space^2(x)\) ולמצב ההדדי ביניהן.

תוכלו לסרטט ולבדוק תשובותיכם בעזרת היישומון המצורף.

סעיף ב

אם \(0<a<b\) מה הסדר בין הגדלים של \(a^2\) ו- \(b^2\)?

ומה קורה כאשר \( a<b<0\)?

  1. עבור אילו ערכי \(f(x)\) מתקיים: \(f(x)<f^2(x)\)?
  2. עבור אילו ערכי \(f(x)\) מתקיים: \(f(x)>f^2(x)\)?
  3. באילו מקרים לפונקציה \(f(x)\) ולפונקציה \(f^2(x)\) יש אותו מספר של נקודות קיצון?
  • אחרי שפתרתם את הבעיות במדרגה 1, פתרו את בעיית המטרה.
  • או, במידת הצורך, פתרו את הבעיות במדרגה 2.
  • מתוך מחסן הנקודות יש לגרור ולמקם לפחות שבע נקודות במקומות המתאימים להן.
  • יש להיעזר בעיפרון שבתפריט העליון, ולסרטט את גרף הפונקציה החדשה.
  • ניתן לבצע בדיקה רק לאחר מיקום של לפחות שבע נקודות.
  • כדי לעבור לפונקציה האחרת יש ללחוץ על שנה פונקציה, הכפתור הצהוב, בתפריט שבתחתית היישומון.
  • במידת הצורך, ניתן להציג שיקוף של הנקודה האדומה על ידי בחירה של האפשרות המתאימה בתפריט שבתחתית היישומון: שיקוף בציר ה-\(x\) או בציר ה-\(y\).
  • למתיחת או כיווץ הצירים, יש לבחור בתפריט העליון את ארבעת החיצים ולגרור את העכבר על הציר המבוקש. בסיום, כדי להמשיך, יש לבחור בחץ בתפריט העליון.
  • כדי ל"נקות" את היישומון ולהתחיל מחדש יש ללחוץ על הכפתור אתחול או להיעזר בחיצי האתחול שבפינה הימנית העליונה.
  • ניתן להזיז את הפרבולה הזזה אופקית ואנכית בעזרת גרירת הנקודה הכתומה.
  • ניתן לשנות את הגרף הנתון על-ידי: שינוי הפרמטרים \(k\) , \(d\) , \(n\) בעזרת סרגלי הגרירה. (נסו תחילה להבין מהי המשמעות של כל אחד מהפרמטרים)

מדרגה 2

סעיף א

לכל אחד מהגרפים של \(g_n{(x})\) הנתונים למטה, סרטטו באותה מערכת צירים את \(g_n\space^2{(x})\). 

\(g_1(x)\)

square-function-a--pic03-1

\(g_2(x)\)

square-function-a--pic03-2

תחום הגדרה: כל \(x\)

נקודות חיתוך עם הצירים: \((1,0)\) , \((0,1)\) , \((-1,0)\) 

נקודת קיצון: מקסימום \((0,1)\)

תחום הגדרה: כל \(x\)

נקודות חיתוך עם הצירים: \((1.5,0)\) , \((0,-2.3)\), \((-1.5,0)\)

נקודת קיצון: \((0,-2.3)\)

שימו לב גם לנקודות החיתוך בין \(g_n(x)\) ל-\(g_n\space^2(x)\) ולמצב ההדדי ביניהן.

תוכלו לסרטט ולבדוק תשובותיכם בעזרת היישומון המצורף.

סעיף ב

עבור אילו ערכי \(f(x)\) מתקיים ש: \(f(x)=f^2(x)\)?

  1. אם נקודה \((x_1,y_1)\) היא נקודת מינימום של פונקציה \(f(x)\) וידוע כי \(y_1<0\), מה ניתן לומר על הנקודה \((x_1,(y_1)^2)\) השייכת לפונקציה \(f^2(x)\)?
  2. אם נקודה \((x_1,y_1)\) היא נקודת מקסימום של פונקציה \(f(x)\) וידוע כי \(y_1<0\), מה ניתן לומר על הנקודה \((x_1,(y_1)^2)\) השייכת לפונקציה \(f^2 (x)\)?
  • אחרי שפתרתם את הבעיות במדרגה 2, פתרו את בעיית המטרה.
  • או, במידת הצורך, פתרו את הבעיות במדרגה 3.
  • מתוך מחסן הנקודות יש לגרור ולמקם לפחות שבע נקודות במקומות המתאימים להן.
  • יש להיעזר בעיפרון שבתפריט העליון, ולסרטט את גרף הפונקציה החדשה.
  • ניתן לבצע בדיקה רק לאחר מיקום של לפחות שבע נקודות.
  • כדי לעבור לפונקציה האחרת יש ללחוץ על שנה פונקציה, הכפתור הצהוב, בתפריט שבתחתית היישומון.
  • במידת הצורך, ניתן להציג שיקוף של הנקודה האדומה על ידי בחירה של האפשרות המתאימה בתפריט שבתחתית היישומון: שיקוף בציר ה-\(x\) או בציר ה-\(y\).
  • למתיחת או כיווץ הצירים, יש לבחור בתפריט העליון את ארבעת החיצים ולגרור את העכבר על הציר המבוקש. בסיום, כדי להמשיך, יש לבחור בחץ בתפריט העליון.
  • כדי ל"נקות" את היישומון ולהתחיל מחדש יש ללחוץ על הכפתור אתחול או להיעזר בחיצי האתחול שבפינה הימנית העליונה.
  • ניתן להזיז את הפרבולה הזזה אופקית ואנכית בעזרת גרירת הנקודה האדומה.
  • ניתן למתוח את הפרבולה ואף להפוך אותה בעזרת גרירת הנקודה הכחולה.

מדרגה 3

סעיף א

לכל אחד מהגרפים של \(p_n{(x})\) הנתונים למטה, סרטטו באותה מערכת צירים את \(p_n\space^2{(x})\). 

\(p_1(x)\)

\(p_2(x)\)

נקודת קיצון: מינימום \((0,0)\)

נקודת קיצון: מינימום \((0,0.5)\)

שימו לב גם לנקודות החיתוך בין \(p_n(x)\) ל-\(p_n\space^2(x)\) ולמצב ההדדי ביניהן.

תוכלו לסרטט ולבדוק תשובותיכם בעזרת היישומון המצורף.

סעיף ב

  1. כאשר מעלים בריבוע מספר בין 0 ל-1, האם התוצאה גדלה או קטנה? (תוכלו להיעזר בדוגמאות מספריות).
  2. כאשר מעלים בריבוע מספר גדול מ-1, האם התוצאה גדלה או קטנה?
  • מתוך מחסן הנקודות יש לגרור ולמקם לפחות שבע נקודות במקומות המתאימים להן.
  • יש להיעזר בעיפרון שבתפריט העליון, ולסרטט את גרף הפונקציה החדשה.
  • ניתן לבצע בדיקה רק לאחר מיקום של לפחות שבע נקודות.
  • כדי לעבור לפונקציה האחרת יש ללחוץ על שנה פונקציה, הכפתור הצהוב, בתפריט שבתחתית היישומון.
  • במידת הצורך, ניתן להציג שיקוף של הנקודה האדומה על ידי בחירה של האפשרות המתאימה בתפריט שבתחתית היישומון: שיקוף בציר ה-\(x\) או בציר ה-\(y\).
  • למתיחת או כיווץ הצירים, יש לבחור בתפריט העליון את ארבעת החיצים ולגרור את העכבר על הציר המבוקש. בסיום, כדי להמשיך, יש לבחור בחץ בתפריט העליון.
  • כדי ל"נקות" את היישומון ולהתחיל מחדש יש ללחוץ על הכפתור אתחול או להיעזר בחיצי האתחול שבפינה הימנית העליונה.
  • ניתן להזיז את הפרבולה הזזה אופקית ואנכית בעזרת גרירת הנקודה האדומה.
  • ניתן למתוח את הפרבולה ואף להפוך אותה בעזרת גרירת הנקודה הכחולה.